Poniedziałek, 20 Październik
Imieniny: Michaliny, Michała, Piotra -

Reklama


Reklama

Wsparcie zamiast zakazów – reforma rynku pracy w praktyce


Mniej biurokracji, więcej elastyczności, wyższe świadczenia – tak w skrócie można opisać zmiany, które od czerwca weszły w życie wraz z nową ustawą o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Jak nowe przepisy wpłyną na sytuację bezrobotnych? O tym rozmawiamy z Beatą Januszczyk, dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy w Szczytnie.



Od 1 czerwca weszły w życie przepisy, które znacząco zmieniają sytuację osób bezrobotnych. Zacznijmy od rejestracji – co się zmieniło?

To jedna z najbardziej oczekiwanych zmian. Do tej pory rejestracja była możliwa tylko w urzędzie pracy właściwym dla miejsca meldunku. Teraz można to zrobić w miejscu zamieszkania – wystarczy oświadczenie osoby rejestrującej się. Dzięki temu osoby, które faktycznie mieszkają i szukają pracy w dużym mieście, nie muszą już jeździć do urzędu w swoim powiecie. To ogromne ułatwienie i otwartość na klienta.

 

Komu ustawa daje nowe możliwości?

Nowe przepisy poszerzają grono osób uprawnionych do wsparcia. Z pomocy mogą skorzystać m.in. emeryci, których zatrudnienie będzie mogło być dofinansowane, a także rolnicy, którzy mogą zarejestrować się w urzędzie pracy bez względu na wielkość gospodarstwa rolnego. Priorytetowe wsparcie otrzymają bezrobotni z rodzin wielodzietnych oraz samotni rodzice, a także młodzież do 30 roku życia.

 

A co z obowiązkowymi wizytami w urzędzie?

Obowiązek comiesięcznego stawiania się na wezwanie urzędu z wyznaczonym terminem został zniesiony - teraz bezrobotny ma obowiązek raz na 90 dni skontaktować się z doradcą – osobiście, telefonicznie albo online. Tylko osoby realizujące Indywidualny Plan Działania z doradcą ds. zatrudnienia ten kontakt muszą utrzymywać częściej – co 30 dni. To elastyczne rozwiązanie, ale trzeba pamiętać, że brak kontaktu oznacza automatyczne wyrejestrowanie z urzędu.


Reklama

 

Wiele osób cieszy też zmiana dotycząca ofert pracy.

Zgadza się. Od 1 czerwca nie ma sankcji za odmowę przyjęcia oferty pracy. Naszą rolą jest przedstawianie propozycji zatrudnienia, szkoleń czy stażu, a nie zmuszanie do przyjmowania ofert, które nie odpowiadają kwalifikacjom czy sytuacji rodzinnej oraz zdrowotnej.

 

Nowe przepisy wprowadziły też ograniczenie maksymalnego okresu rejestracji.

Tak. W rejestrze można pozostawać maksymalnie trzy lata bez przerwy. Po tym czasie następuje wyrejestrowanie na 90 dni. To ma zachęcać do aktywności i realnego korzystania z dostępnych form wsparcia.

 

Przejdźmy do zasiłków.

Od 1 czerwca zmienił się sposób przyznawania i obliczania zasiłków. Nadal są dwa okresy pobierania świadczeń – 180 dni i 365 dni. Ten dłuższy przysługuje m.in. osobom z niepełnosprawnościami, członkom rodzin wielodzietnych, osobom po 50. roku życia z co najmniej 20-letnim stażem czy samotnym rodzicom. Wysokość zasiłku to obecnie 1721,90 zł brutto przez pierwsze 90 dni i 1352,20 zł w pozostałym okresie. Osoby z ponad 20-letnim stażem dostają 120% tej kwoty – odpowiednio 2066,30 zł i 1622,70 zł. Prawo do zasiłku nie przysługuje, jeśli ktoś sam wypowiedział umowę (chyba że ze względu na przeprowadzkę lub w trybie art. 55 kodeksu pracy), został zwolniony dyscyplinarnie albo rozwiązał umowę zawartą na podstawie skierowania z urzędu do pracodawcy, który korzystał ze środków Funduszu Pracy.

Reklama

 

Podwyższono też stypendium stażowe.

Tak, kolejna pozytywna zmiana. Do tej pory było to 120% zasiłku, teraz 160%, czyli 2755,10 zł miesięcznie. To atrakcyjne wsparcie dla osób, które chcą zdobywać doświadczenie zawodowe.

 

Można powiedzieć, że te zmiany naprawdę idą w stronę większej swobody i wsparcia.

Dokładnie. Naszym celem jest nie tylko aktywizacja, ale przede wszystkim realna pomoc tym, którzy chcą się rozwijać i szukają nowych możliwości na rynku pracy. Zależy nam na osobach aktywnych zawodowo, które chcą coś zmienić w swoim życiu – i właśnie na takich będziemy mogli się teraz bardziej skupić. Warto podkreślić, że zmiany pozytywnie wpływają także na przedsiębiorców, którzy zyskują łatwiejszy dostęp do kandydatów i instrumentów wsparcia zatrudnienia. Pomocnym narzędziem jest aplikacja e-Praca – platforma ułatwiająca kontakt pomiędzy bezrobotnymi a pracodawcami. Ministerstwo prowadzi obecnie prace nad dostosowaniem systemu informatycznego i w ciągu najbliższych dwóch lat nasi klienci zyskają możliwość dopasowywania swojego profilu kandydata do ofert pracy znajdujących się na platformie e-Praca. To krok w stronę nowoczesnego rynku pracy, który lepiej odpowiada na potrzeby zarówno pracowników, jak i pracodawców.



Komentarze do artykułu

Napisz

Reklama


Komentarze

Reklama