W ostatnim czasie coraz więcej ciężarówek przejeżdża przez Łupowo i Rumy. To nie podoba się mieszkańcom. Ich zdaniem ciężkie samochody niszczą drogi i zagrażają bezpieczeństwu. Maksymalna waga samochodu, który może tamtędy jeździć, to 10 ton, tymczasem korzystają z niej auta kilka razy cięższe. Mają na to pozwolenie, które obwarowane jest szczególnymi warunkami. Urzędnicy i radni reagują.
Przez Łupowo i Rumy biegnie droga powiatowa, po której jeździć mogą auta o wadze do 10 ton. W ostatnim czasie korzystają z niej ciężarówki, znacznie ją przekraczające. Okazuje się, że czasowe pozwolenie na taki stan rzeczy wydał powiat szczycieński. Od połowy stycznia ciężarówki z naczepami wypełnionymi żwirem przejeżdżają z mieszczącego się w Raszągu zakładu produkującego kruszywa w stronę, najprawdopodobniej Targowa – po drodze mijając Łupowo i Rumy. Zdaniem mieszkańców, przez zaledwie kilka tygodni, doszło już do znaczących zniszczeń na drogach, które nie są przystosowane do tak dużych tonaży. Popękana nawierzchnia i rozjeżdżone pobocze to nie wszystko, co niepokoi mieszkańców.
– Te samochody zagrażają bezpieczeństwu innych użytkowników. Z jednej strony dla kierowców innych aut i dla dzieci, które korzystają z drogi – mówi nam jedna z mieszkanek Łupowa.
Mieszkańcy interweniują
Mieszkańcy zastanawiają się, kiedy to się skończy.
– Te przejazdy strasznie nam przeszkadzają – mówi młoda mama, mieszkanka Łupowa. – Droga tu jest wąska, nie ma jak się minąć z osobówką, a co dopiero z ciężarówką. Często samochody poruszają się tu bardzo szybko, a kiedy zza zakrętu „wyskoczy” TIR, zaczyna się wielkie hamowanie. Ponadto w centrum wioski mamy boisko, a są ferie i dzieci poruszają się po poboczach, które niszczą się pod ciężarem aut. Pęka asfalt, a na drodze pozostaje rozsypany żwir, który spada z naczep.
Nasz radny, 10 lat temu, wywalczył ograniczenie do 10 ton. Powiat wydał pozwolenie na przejazdy powyżej tej masy w odstępach czasowych, ale kierowcy niezbyt tego przestrzegają. Niepokoi nas też, że pozwolenie wydano na siedem miesięcy. Jesteśmy oburzeni, że tyle ma to trwać. Wybieram się w tej sprawie na spotkanie z radnym – zapowiadała mieszkanka Łupowa.
Radny angażuje się w temat
Daniel Zaborowski, radny powiatowy z Dźwierzut, w piątek, 24 stycznia, podczas dyżuru spotykał się z mieszkańcami w tej sprawie.
– Każdy, kto chciał, mógł przyjść i omówić niezrozumiałe kwestie związane z tymi przejazdami – mówi radny Zaborowski. – Podczas dyżuru przedstawili oni swoje oburzenie w związku z zastaną sytuacją. Przewoźnicy korzystają z tej trasy na podstawie umowy czasowej korzystania z drogi pomiędzy zarządcą drogi a firmą transportową. Jednak ważne są tutaj uwagi zgłaszane przez mieszkańców. Gmina w ich imieniu wystąpiła już do zarządu dróg powiatowych. Jestem też umówiony na spotkanie z dyrektorem ZDP w Szczytnie, by porozmawiać, czy i co w tej sprawie można zrobić – informował radny.
Po drodze powiatowej biegnącej przez Rumy i Łupowo mogą poruszać się samochody o wadze do 10 ton. Tymczasem waga tych transportujących żwir może sięgać nawet 40 ton.
Urzędnicy nie zostawią tego
Czasowe zezwolenia na przejazdy, wydawane przez zarządcę drogi, nie są niczym szczególnym. Istotne są za to warunki, na jakich zostają udzielone. Na drogach biegnących przez miejscowości warunkowe przejazdy zostały udzielone dwóm przedsiębiorcom.
– Po sygnałach mieszkańców będą one weryfikowane pod kątem ich przestrzegania – mówi Rafał Wilczek, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Szczytnie. – W takich przypadkach odnieść się trzeba do dwóch kwestii: z jednej strony, by przejazdy nie stanowiły zagrożenia dla mieszkańców, z drugiej, by nie blokowały działalności przedsiębiorcom.
Zezwolenie można cofnąć
Zgodnie z postawionymi im warunkami, kierowcy mogą przewozić ładunki w godzinach od 6:00 do 17:00 i w odstępach co 15 min. To również zweryfikują urzędnicy.
– Posiadamy wykaz numerów rejestracyjnych pojazdów, które posiadają zezwolenia na przejazd. Gmina Dźwierzuty wystąpiła do nas jako do zarządcy drogi, przekazując informacje od mieszkańców – wyjaśnia Rafał Wilczek.
– Warunki w wydanym pozwoleniu mają służyć także bezpieczeństwu mieszkańców, dlatego bardzo dokładnie sprawę będziemy wyjaśniać. Powołana została doraźna komisja bezpieczeństwa, która sytuację będzie rozstrzygać. Zweryfikujemy i zbadamy przestrzeganie warunków zezwolenia przez kierowców.
Jak podkreśla dyrektor, chociaż zezwolenie wydane jest do końca lipca, w przypadku nieprzestrzegania jego postanowień, w każdej chwili może zostać cofnięte przedsiębiorcom.
– Ważne jest, aby mieszkańcy na bieżąco dokumentowali i informowali nas o naruszeniach – dodaje Wilczek.
Tymczasem w środę, 5 lutego, przedstawiciele Zarządu spotkają się z mieszkańcami, aby o sprawie porozmawiać. Prawdopodobnie będzie na nim obecny jeden z przedsiębiorców.
– Mam nadzieję, że wspólnie uda nam się wypracować dobre rozwiązanie – podsumowuje dyrektor.
Czyli jednak podniosą podatki aby spłacić wszystkie zobowiązania np wieżę ciśnień. Pan burmistrz z radnymi się przeliczył, czy może to było w planach? Jesteśmy jednym z biedniejszych miast w województwie, a inwestycji w tym kierunku brak. Aż strach pomyśleć co będzie dalej.
Zaniepokojona
2025-11-05 15:04:13
Zło dzie je!
Rydż
2025-11-05 14:41:48
Zobaczył światełko w tunelu, pędził żeby zdarzyć zanim zgaśnie.
Opętanie zanim świeczka zgaśnie.
2025-11-05 13:42:39
Energetyka planowych wyłączeń raczej nie robi w nocy. Rzeczywiście, że mogła być awaria, tym bardziej że w ubiegłym tygodniu były wichury.
darekk
2025-11-05 10:11:59
A jak ktoś mieszka na drugim końcu miasta, samochodu nie ma, ale lata swoje ma, to co ma zrobić z tym worem ubrań? Niech mi odpowie jakaś mądrala.
Stara baba.
2025-11-05 07:50:02
Ostróda poradziła sobie z tym o wiele lepiej. Pojemniki, które stały kiedyś na każdym osiedlu z oznaczeniem PCK (połowa pewnie szła później do ciupeksów), przekształcono na pojemniki zakładu komunalnego. Po prostu je przemalowano, odpowiednio oznaczono i tyle w temacie. Każdy w Ostródzie, idąc ze śmieciami, powiedzmy z butelkami czy papierami, ma teraz oddzielny pojemnik na odzież. Po prostu już nie jest oznaczony jako PCK, więc można każde szmaty tam wrzucić i nie musi czekać na zbiórki, czy samemu kombinować transport do kurde zakładu oczyszczania miasta, tym bardziej że każdy i to nie małe pieniądze płaci za śmieci !!! Nie wiem czemu, ale Szczytno zawsze ma jakiś problem i jak inne miasta sobie radzą z tego typu rzeczami, to nasze nie !!! Buractwo tym naszym miastem rządziło i rządzić będzie nadal jak widać
NSZ 1111
2025-11-04 18:01:23
Może to była niespodziewana awaria(czasem jest zwarcie w transformatorze lub na linii przesyłowej) a wyłączenie prądu nastąpiło samoczynnie w skutek zabezpieczenia technicznego.
Spokojnie z tymi bezpodstawnymi złośliwościami do energetyki.
2025-11-04 13:53:57
Co za mrzonki... Uwiarygodnienie fikcji literackiej ma pomóc? Komu? Po co? Żałosne
Robert
2025-11-04 13:34:15
Ciekawe. Jakiś czas temu, na zapytanie skierowane do Ministra Finansów, ile środków w budżecie jest zarezerwowanych na obwodnicę Szczytna, tenże odpisał (pismo do wglądu), że 0. A czy te środki będą w przyszłych budżetach, to zdarzenie raczej przyszłe, niepewne. Może Redakcja podrążyłaby głębiej, jak to faktycznie jest z tym finansowaniem? Zapewnień drogowców nie brałbym za pewnik.
Obserwujący
2025-11-03 14:26:50
Ten problem mnie zadziwia. Obwodnica wokół Szczytna to ostatnia rzecz, jakiej potrzebuje lokalny handel. Wystarczy spojrzeć na obecne obłożenie sklepów. Po wybudowaniu obwodnicy centrum będzie miastem widmo.
J. Walter
2025-11-03 12:47:19