W 2021 roku na lotnisku Olsztyn-Mazury zanotowano 1 828 operacji startów i lądowań samolotów, co stanowi spadek o 13% do roku 2020 i obsłużono 46 939 pasażerów. W porównaniu z rokiem 2020, jest to spadek o 25%, kiedy to z regionalnego portu skorzystały 62 395 osoby.
W minionym roku ruch lotniczy odbywał się w cieniu trwającej pandemii Covid-19, która ograniczała rejsowy ruch pasażerski na całym świecie. Pomimo czasowego zawieszania lotów pasażerskich, Port Lotniczy Olsztyn-Mazury utrzymał ciągłość operacyjną, zapewniając obsługę m.in. lotów szkoleniowych, medycznych, biznesowych, wojskowych i transportowych.
W 2021 roku pasażerowie lotniska w Szymanach mogli skorzystać z lotów do Londynu Stansted i Luton, Dortmundu oraz Krakowa. W letniej siatce połączeń portu pojawiły się również dwie sezonowe nowości - krajowe loty Ryanair do Wrocławia oraz wakacyjny kierunek LOT-u do chorwackiej Rijeki. Oba połączenia cieszyły się dużą popularnością wśród mieszkańców regionu, a także turystów z południa Polski odwiedzających Warmię i Mazury.
Pomimo wielu wyzwań z jakimi w 2021 roku mierzyła się branża lotnicza, władze lotniska Olsztyn-Mazury podejmowały działania ukierunkowane na dalszy rozwój portu.
W ubiegłym roku rozpoczęto prace budowlane związane z dostosowaniem infrastruktury lotniska do II kategorii systemu precyzyjnego podejścia do lądowania ILS. Głównym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych w strefie airside lotniska, a także zwiększenie dostępności komunikacyjnej portu, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych.
Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. Zakończenie całości inwestycji, łącznie z wdrożeniem operacyjnym planowane jest na koniec 2023 roku.
W 2021 roku Spółka zarządzająca lotniskiem w Szymanach uzyskała Certyfikat Agenta Obsługi Naziemnej (AHAC) oraz Status Zarejestrowanego Agenta, uprawniające do obsługi operacji lotniczych typu CARGO, czyli transportu towarów i poczty. Władze lotniska nawiązały również współpracę z PLL LOT S.A. w zakresie obsługi lotów CARGO tego przewoźnika, co skutkowało dodaniem Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury do sieci transportowej RFS LOT-u, umożliwiając tym samym wybór lotniska w Szymanach jako tzw. portu wyjścia w bezpiecznym łańcuchu dostaw przesyłek lotniczych.
Dzięki temu lokalni przedsiębiorcy zainteresowani wysyłką swoich produktów drogą lotniczą będą mogli nadać je na Mazurach, a te na pokładzie samolotu LOT-u będą kontynuowały swoją podróż do lotniska docelowego.
W listopadzie ubiegłego roku odbyło się uroczyste otwarcie hangarów lotniczych, przeznaczonych do postoju oraz obsługi średnich i małych statków powietrznych. Pierwszym najemcą jednego z nowo wybudowanych hangarów jest szkoła pilotażu Bartolini Air.
Współpraca pomiędzy Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury a Bartolini Air rozwija się od kilku lat - w 2021 roku firma z Łodzi otworzyła bazę szkoleniową w Szymanach, w której swoje umiejętności nabywać będą m.in. przyszli piloci Ryanair. Realizacja inwestycji budowy hangarów lotniczych była elementem dywersyfikacji źródła przychodów portu i dostosowania infrastruktury lotniczej do potrzeb użytkowników General Aviation.
2 grudnia 2021r. Minister Infrastruktury zatwierdził „Plan Generalny lotniska Olsztyn-Mazury na lata 2019-2039 w zakresie zgodności z polityką transportową kraju.” Sporządzenie Planu Generalnego Lotniska – PGL, to obowiązek nakładany na podmioty zarządzające portami lotniczymi użytku publicznego. PGL to dokument, określający plany rozwoju lotniska w co najmniej 20-letnim horyzoncie czasowym, uwzględniając założenia operacyjno-techniczne związane z eksploatacją portu lotniczego oraz zgodność tych działań z celami rozwoju regionalnego i zasad zrównoważonego rozwoju infrastruktury transportowej.
W grudniu ubiegłego roku Port Lotniczy Olsztyn-Mazury został włączony przez Komisję Europejską do sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej) z uwagi na istotną rolę w rozwoju spójnej i połączonej infrastruktury transportowej UE. Otwiera to nowe możliwości rozwoju zarówno regionalnego lotniska, jak też całego regionu Warmii i Mazur, w ramach dofinansowania z Unii Europejskiej, np. w oparciu o programy będące częścią instrumentu Łącząc Europę (CEF) w perspektywie 2021-2027, która wspierać będzie infrastrukturę transportową podwójnego zastosowania.
W 2022 roku władze Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury planują kontynuację działań związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi, rozwojem siatki połączeń pasażerskich oraz formalizacją współpracy z inwestorami zainteresowanymi terenami położonymi wokół lotniska.
Sezon wiosna/lato 2022 na lotnisku w Szymanach przyniesie powrót hitowego połączenia Ryanair z/do Wrocławia (loty od 28 marca 2022 w poniedziałki i piątki) oraz nowość w ofercie LOT'u - połączenie z/do Rzeszowa, które wystartuje 18 czerwca (loty w poniedziałki i soboty). Aktualny rozkład lotów dostępny jest na stronie internetowej lotniska, tj. www.mazuryairport.pl
"Naszym priorytetem w 2022 będzie stały i efektywny rozwój lotniska, jako narzędzia do rozwoju gospodarczego oraz turystycznego regionu Warmii i Mazur. Liczymy na to, że ten rok przyniesie stopniowe znoszenie ograniczeń podróży w związku z Covid-19, co pozwoli na odbudowę ruchu pasażerskiego do poziomu sprzed pandemii. Pracujemy nad powiększeniem siatki połączeń pasażerskich o nowe kierunki, na tyle na ile pozwala na to aktualna sytuacja w branży lotniczej. Koncentrujemy się przy tym na zachowaniu bezpiecznych i komfortowych warunków podróży dla pasażerów korzystających z regionalnego portu. Jednocześnie skupiamy się na rozwoju usług dla użytkowników sektora General Aviation - naszym celem jest zapewnienie jak najlepszej infrastruktury lotniczej oraz stworzenie optymalnych warunków do rozwoju biznesu w strefie inwestycyjnej wokół lotniska. " - powiedział Wiktor Wójcik, Prezes Zarządu Warmia i Mazury Sp. z o.o., zarządzającej Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury w Szymanach.
Rzecznik Prasowy Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
Czyli jednak podniosą podatki aby spłacić wszystkie zobowiązania np wieżę ciśnień. Pan burmistrz z radnymi się przeliczył, czy może to było w planach? Jesteśmy jednym z biedniejszych miast w województwie, a inwestycji w tym kierunku brak. Aż strach pomyśleć co będzie dalej.
Zaniepokojona
2025-11-05 15:04:13
Zło dzie je!
Rydż
2025-11-05 14:41:48
Zobaczył światełko w tunelu, pędził żeby zdarzyć zanim zgaśnie.
Opętanie zanim świeczka zgaśnie.
2025-11-05 13:42:39
Energetyka planowych wyłączeń raczej nie robi w nocy. Rzeczywiście, że mogła być awaria, tym bardziej że w ubiegłym tygodniu były wichury.
darekk
2025-11-05 10:11:59
A jak ktoś mieszka na drugim końcu miasta, samochodu nie ma, ale lata swoje ma, to co ma zrobić z tym worem ubrań? Niech mi odpowie jakaś mądrala.
Stara baba.
2025-11-05 07:50:02
Ostróda poradziła sobie z tym o wiele lepiej. Pojemniki, które stały kiedyś na każdym osiedlu z oznaczeniem PCK (połowa pewnie szła później do ciupeksów), przekształcono na pojemniki zakładu komunalnego. Po prostu je przemalowano, odpowiednio oznaczono i tyle w temacie. Każdy w Ostródzie, idąc ze śmieciami, powiedzmy z butelkami czy papierami, ma teraz oddzielny pojemnik na odzież. Po prostu już nie jest oznaczony jako PCK, więc można każde szmaty tam wrzucić i nie musi czekać na zbiórki, czy samemu kombinować transport do kurde zakładu oczyszczania miasta, tym bardziej że każdy i to nie małe pieniądze płaci za śmieci !!! Nie wiem czemu, ale Szczytno zawsze ma jakiś problem i jak inne miasta sobie radzą z tego typu rzeczami, to nasze nie !!! Buractwo tym naszym miastem rządziło i rządzić będzie nadal jak widać
NSZ 1111
2025-11-04 18:01:23
Może to była niespodziewana awaria(czasem jest zwarcie w transformatorze lub na linii przesyłowej) a wyłączenie prądu nastąpiło samoczynnie w skutek zabezpieczenia technicznego.
Spokojnie z tymi bezpodstawnymi złośliwościami do energetyki.
2025-11-04 13:53:57
Co za mrzonki... Uwiarygodnienie fikcji literackiej ma pomóc? Komu? Po co? Żałosne
Robert
2025-11-04 13:34:15
Ciekawe. Jakiś czas temu, na zapytanie skierowane do Ministra Finansów, ile środków w budżecie jest zarezerwowanych na obwodnicę Szczytna, tenże odpisał (pismo do wglądu), że 0. A czy te środki będą w przyszłych budżetach, to zdarzenie raczej przyszłe, niepewne. Może Redakcja podrążyłaby głębiej, jak to faktycznie jest z tym finansowaniem? Zapewnień drogowców nie brałbym za pewnik.
Obserwujący
2025-11-03 14:26:50
Ten problem mnie zadziwia. Obwodnica wokół Szczytna to ostatnia rzecz, jakiej potrzebuje lokalny handel. Wystarczy spojrzeć na obecne obłożenie sklepów. Po wybudowaniu obwodnicy centrum będzie miastem widmo.
J. Walter
2025-11-03 12:47:19